perjantai 12. marraskuuta 2010

Äitibrändiä rakentamassa

On rauhallinen arki-ilta ja lapset ovat jo menneet nukkumaan. Luen suomalaisia aikakausilehtiä, joita edellisellä viikolla käyneet ystäväni ovat tuoneet ison pinon.

Huomaan, että monissa lehdissä on juttua itsensä brändäyksestä. Brändit eivät kuulu enää yritysmaailmaan, vaan meistä jokainen voi tietoisesti lisätä omaa vaikuttavuuttaan. Siihen erityisesti sosiaalinen media ja sen verkostot antavat hyviä työkaluja. Ja kun työnantajat etsivät sopivia työntekijöitä entistä useammin verkosta, ei ole ihan merkityksetöntä se, minkälaisena persoonana siellä hääräämme.

Seuraavana aamuna vien poikaani kouluun. Ilma on syksyisen kirpeä ja kuulas. Katson kuvaani auton peilistä ja huomaan, että hiukset ovat jääneet kampaamatta. Näky ei ole kovin edustava, sillä kiireessä olen myös tempaissut päälleni vanhat pihaverkkarit. Poikani katsoo minua vakava ilme kasvoillaan.
- Et kai aio sitten tulla hakemaan minua koululta tuon näköisenä, hän kysyy huolestuneena.

Naurahdan ja lupaan siistiytyä iltapäivään mennessä. Ilmeisesti homssuinen äiti heikentää poikani brändiä tämän koulukavereiden silmissä.

Tarvitsemme brändäystä työelämässä menestymistä varten. Mutta se ei taida enää riittää. Lapseni kamppailevat amerikkalaisen koulumaailman kovassa kulttuurissa. Menestymistä mitataan sillä, kuka on suosittu ja kuka jää yksin. Ehkä oman erityisyyden vahvistamista pitäisi opettaa jo koulussa. Ajatus ei tunnu ihan mahdottomalta, sillä 10-vuotias poikani opiskelee jo power point -esitysten tekemistä.

Itsensä brändäys voi auttaa selviämään vaikeista tilanteista. YLEX:n nuorisotoimittaja Sippo kertoi eräässä haastattelussa, kuinka hänen nettipersoonansa on vahvempi ja rohkeampi versio hänestä itsestään. Hän laittaa tämän korotetun persoonan päälleen myös reaalielämässä silloin, kun hänen pitää työnsä puolesta tehdä ihan hulluja juttuja.

Ajan kotiin ja mietin samalla millaista äitibrändiä olen mahtanut tiedostamattani rakentaa. Olisiko minun syytä korottaa omaa persoonaani hieman kotiväen silmissä? Uusi kampaus ja uudet verkkarit eivät taida kuitenkaan riittää. Vahvassa brändissä pakettia tärkeämpi on sisältö ja se, että ymmärtää asiakkaan tarpeet.

Ehkä nalkuttava imurin varressa roikkuva äiti ei ole sellainen brändi, jolla ansaitaan lasten arvostusta ja rakkautta.

Ja koska nykypäivän brändiä rakennetaan vahvassa vuorovaikutuksessa, ei äitibrändiäkään voi rakentaa yksin. On mentävä lasten lähelle, kuunneltava, otettava palaute vastaan ja tehtävä pitkäjänteisesti töitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti